مراقبت های بعد از جراحی بینی + نکات طلایی مراقبت از بینی

متقاضیان جراحی بینی، می پرسند ؛ لذا لازم دانستیم در این مجال ، فهرستی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل را ارائه نماییم. این را بدانید که نتیجه و فرم نهایی بینی تا حد زیادی به رعات این موارد بستگی دارد. پس به هیچ عنوان این مسئله را پشت گوش نیندازید. دکتر شاهین باستانی نژاد ، بهترین جراح بینی در تهران ، تمامی مراجعین خود را به طور کامل از نکات مراقبتی آگاه میسازد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

قبل از ترخیص از مرکز جراحی ، پانسمان داخل بینی برداشته می شود ؛ هنگامی که پانسمان برداشته می شود ، ممکن است مقدار کمی خون دیده شود که امری طبیعی است. سپس یک آتل ( اسپلینت ) ، روی بینی گذاشته می شود که باید بعد از یک هفته برداشته شود. ( اسپلینت بینی ، باید در روز معین شده و حتما توسط جراح برداشته شود ) لازم به ذکر است که در این مدت ، شما باید از آتل یا در واقع همان اسپلینت ( گچ بینی ) به خوبی مراقبت نمایید و از خیس یا مرطوب شدن آن جلوگیری کنید ؛ چرا که هدف از قرارگیری اسپلینت بر روی بینی ، حفظ فرم جدید بینی و مراقبت از آن در برابر ضربات ناگهانی می باشد؛ دقت داشته باشید در صورتی که گچ بینی خیس شود ، استحکام خود را از دست داده و نمی تواند به خوبی از بینی شما محافظت به عمل آورد.

در روز اول بعد از عمل بینی چه مراقبت هایی لازم است ؟

بعد از پایان یافتن جراحی و کسب هوشیاری ، در حقیقت وارد دوره ریکاوری شده اید و بایستی مراقبت های بعد از جراحی بینی را از همان زمان به صورت جدی انجام دهید. در ادامه به شما می گوییم که در هر بازه زمانی در یک هفته اول که شاید دشوارترین مقطع ریکاوری باشد ، چه چیزی در انتظارتان است و بایستی چه کارهایی را انجام دهید :

مراقبت های بلافاصله بعد از عمل

به خاطر اثر داری بیهوشی ، امکان دارد تا 24 ساعت همچنان احساس خستگی داشته باشید که بعضی اوقات ممکن است با حالت تهوع هم همراه باشد. این را بدانید که پس از عمل حداقل تا یک الی دو روز اول کبودی و ورم شدت پیدا می کنند. با بیشتر شدن ورم ممکن است حالت نوک بینی شما سربالاتر از حد واقعی خود نمایان گردد. البته نباید نگران باشید ؛ زیرا با کاهش ورم این مسئله برطرف می شود. اگر در این مدت شاهد خونریزی از بینی خود بودید ، نترسید ؛ این امر طبیعی است و می توانید با قرار دادن پد زیر بینی ، از پخش شدن خون جلوگیری کنید.

مراقبت های لازم یک روز بعد از عمل بینی

  • کبودی و ورم در این مدت در حال اوج گرفتن است. می توانید با توجه دستور بهترین جراح بینی تهران برای کمک به کاهش این موارد از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید. همچنین خوابیدن بر روی کمر و قرار دادن سر بالاتر از بدن در بهبودی سریع تر این موارد تاثیر گذار است.
  • امکان دارد خونریزی همچنان ادامه داشته باشد که همانطور که گفته شد از پد مخصوص استفاده کنید.
  • طبیعی است که به خاطر ورم و مخاط جمع شده داخل حفره بینی مسیر عبور هوا تنگ شده باشد و بدین نحو نفس کشیدن دشوار گردد. در این شرایط باید به ناچار از راه دهان تنفس کنید.

بخیه های عمل زیبایی بینی

در انتهای جراحی زیبایی بینی ، چند بخیه روی پوست بینی زده می شود که ممکن است در دیواره کناری بینی یا پایه بینی باشد ؛ این بخیه ها اغلب جذبی هستند و معمولا یک هفته پس از عمل برداشته می شوند. نگران جای بخیه عمل بینی نباشید ، زیرا با مصرف پمادهای تجویز شده به تدریج از بین رفته و به مرور زمان محو می گردد.

استحمام بعد از جراحی زیبایی بینی

همانطور که اشاره کردیم تا یک هفته پس از جراحی رینوپلاستی ؛ برای حفاظت از شکل جدید بینی ، بر روی بینی شما آتل قرار خواهد داشت. همچنین متذکر شدیم که در این مدت باید از خیس شدن گچ بینی خودداری نمایید ، از این رو شستن صورت و استحمام تا یک هفته بعد از عمل بینی ممنوع می باشد. البته در بازه زمانی مراقبت های بعد از جراحی بینی در صورت احساس نیاز به استحمام ، می توانید از گردن به پایین خود را شسته و برای شستن موهایتان نیز از روشی که در آرایشگاه ها برای شستن مو استفاده می شود ، تبعیت نمایید و با خم کردن سر به عقب و با کمک فردی دیگر نسبت به شستن موهای خود مبادرت کنید.

اشتراک گذاری :

مقالات بیشتر :